Na dovolenku autom a výhodne

Na dovolenku autom a výhodne

- in Nesmie vám ujsť
200
Komentáre vypnuté na Na dovolenku autom a výhodne

Ak budete cestovať na dovolenku na juh, hneď za hranicami vás čaká nemylé prekvapenie. Vyššie ceny paliva nájdete na čerpacích staniciach u všetkých južných susedov v Rakúsku, Maďarsku a čím ďalej tým drahšie Chorvátsko, Taliansko… Ponúkame vám článok ako sa čo najúspornejšie dopraviť do vašej destinácie.

Základom je aby šoférova noha zostala kľudná a pri neustálych otázkach kedy tam už konečne budeme radšej pridal hlas na rádiu ako plyn. S rozjazdom je potrebné dosiahnuť čo požadovanú rýchlosť a ďalej ju len udržiavať. Zotrvačnosť je základom fyziky a taktiež základom ekonomickej jazdy. Takže, dostaneme sa na vyšší prevodový stupeň a rýchlosť len jemne udržujeme. S novším dieselovým motorom sa vieme pohybovať niekde nad 1000 otáčkami.

Prí vyšších stupňoch je možné radiť už od 2000 ot/min a u benzínových spravidla o niečo vyššie. Základom úspornej jazdy je mapovať si vozovku s predstihom, predvídať a čo najmenej zatavovať pretože pri pohýňaní spotrebujete najviac paliva. Váš zrak by mal byť zameraný na miesto kde budete približne o 10 sekúnd čo v meste činí okolo 150 metrov a mimo mesta približne dvojnásobok. Samozrejme nemôžeme zabúdať na občasný pohľad do zrkadiel.

Určite si neberte príklad z cyklistiky a nedržte sa auta pred Vami. Aerodynamika automobilov funguje inak. Okrem toho ušetríte riadnu dávku nervov šoférovi pred vami a predĺžite si čas na reakciu.

Najväčším nepriateľom spotreby je odpor vzduchu a váha preto by ste sa mali vyvyrovať vozeniu prázdnych nosičov, vybrať z kufru nepotrebné veci a pred alebo aj počas cesty námatkovo skontolovať tlak v pneumatikách. Tieto detaily vám môžu ušetriť poriadnu dávku paliva na dlhších cestách. Nežiadúce je taktiež mať zapnuté vyhrievanie sedadiel a zrkadiel keď nie je potreba.

POZOR

Zaujímavosťou je, že pri jazde po diľnici až 60% výkonu vynaloží motor na prekonanie aerodynamického odporu. Koľko to asi bude pri jazde s truhlou, mäkkými pneumatikami a plne naloženým autom…

  • Každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100km
  • Nízky tlak v pneumatikách = 0,5 l/100km
  • Truhla = 2 l/100km
  • Otvorené okná pri rýchlej jazde = 0,3 l/100km
  • Vozík = 1 l/100km
  • Zlý štýl jazdy = 2 l/100km

Keď budete vyberať truhlu tak sa okrem ceny a objemu určite zamerajte aj na to, či bol testovaný priamo pre váš model. Univerzálne stavané truhy Vás možno prekvapia výraznejším hlukom a možno vás aj povozia po ceste vplyvom turbulencii.

 

 

 

About the author

You may also like

Nečakajte až vám niekto alebo niečo poškodí auto, poistite sa hneď teraz

Skoro každý, kto vlastní osobný automobil a reálne