Na dovolenku autom a výhodne

Na dovolenku autom a výhodne

- in Nesmie vám ujsť
42
Komentáre vypnuté na Na dovolenku autom a výhodne

Ak budete cestovať na dovolenku na juh, hneď za hranicami vás čaká nemylé prekvapenie. Vyššie ceny paliva nájdete na čerpacích staniciach u všetkých južných susedov v Rakúsku, Maďarsku a čím ďalej tým drahšie Chorvátsko, Taliansko… Ponúkame vám článok ako sa čo najúspornejšie dopraviť do vašej destinácie.

Základom je aby šoférova noha zostala kľudná a pri neustálych otázkach kedy tam už konečne budeme radšej pridal hlas na rádiu ako plyn. S rozjazdom je potrebné dosiahnuť čo požadovanú rýchlosť a ďalej ju len udržiavať. Zotrvačnosť je základom fyziky a taktiež základom ekonomickej jazdy. Takže, dostaneme sa na vyšší prevodový stupeň a rýchlosť len jemne udržujeme. S novším dieselovým motorom sa vieme pohybovať niekde nad 1000 otáčkami.

Prí vyšších stupňoch je možné radiť už od 2000 ot/min a u benzínových spravidla o niečo vyššie. Základom úspornej jazdy je mapovať si vozovku s predstihom, predvídať a čo najmenej zatavovať pretože pri pohýňaní spotrebujete najviac paliva. Váš zrak by mal byť zameraný na miesto kde budete približne o 10 sekúnd čo v meste činí okolo 150 metrov a mimo mesta približne dvojnásobok. Samozrejme nemôžeme zabúdať na občasný pohľad do zrkadiel.

Určite si neberte príklad z cyklistiky a nedržte sa auta pred Vami. Aerodynamika automobilov funguje inak. Okrem toho ušetríte riadnu dávku nervov šoférovi pred vami a predĺžite si čas na reakciu.

Najväčším nepriateľom spotreby je odpor vzduchu a váha preto by ste sa mali vyvyrovať vozeniu prázdnych nosičov, vybrať z kufru nepotrebné veci a pred alebo aj počas cesty námatkovo skontolovať tlak v pneumatikách. Tieto detaily vám môžu ušetriť poriadnu dávku paliva na dlhších cestách. Nežiadúce je taktiež mať zapnuté vyhrievanie sedadiel a zrkadiel keď nie je potreba.

POZOR

Zaujímavosťou je, že pri jazde po diľnici až 60% výkonu vynaloží motor na prekonanie aerodynamického odporu. Koľko to asi bude pri jazde s truhlou, mäkkými pneumatikami a plne naloženým autom…

  • Každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100km
  • Nízky tlak v pneumatikách = 0,5 l/100km
  • Truhla = 2 l/100km
  • Otvorené okná pri rýchlej jazde = 0,3 l/100km
  • Vozík = 1 l/100km
  • Zlý štýl jazdy = 2 l/100km

Keď budete vyberať truhlu tak sa okrem ceny a objemu určite zamerajte aj na to, či bol testovaný priamo pre váš model. Univerzálne stavané truhy Vás možno prekvapia výraznejším hlukom a možno vás aj povozia po ceste vplyvom turbulencii.

 

 

 

About the author

You may also like

Úplné nová trieda C. Dizajn zostal ale auto je takmer úplne nové.

Hoci trend športovo-úžitkových modelov a crossoverov naberá na svojej