Končí naozaj Alfa Romeo, Jeep a Maserati s dieselovými motormi?

Končí naozaj Alfa Romeo, Jeep a Maserati s dieselovými motormi?

- in Nesmie vám ujsť
471
Komentáre vypnuté na Končí naozaj Alfa Romeo, Jeep a Maserati s dieselovými motormi?

Spoločnosť FCA má v pláne zastaviť výrobu vznetových motorov pre osobné automobily spomínaných značiek a nahradiť ich vozidlami elektrickými. Toto vyjadrenie sa objavilo v ich biznis pláne, predstaveného v júni 2018.

Čo predstavuje skratka FCA?

Fiat Chrysler Automobiles N.V ( skrátene FCA) je talianska a americká nadnárodná spoločnosť zaoberajúca sa výrobou, návrhom a predajom automobilov po celom svete. V počte najviac vyrobených vozidiel získala celosvetovo ôsme miesto. Spoločnosť sa tiež predajom komponentov, výrobných systémov a súčiastok súvisiacich s automobilmi.

Pod spoločnosť patria značky automobilov  Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Abarth, Jeep, Lancia, Ram, Maserati a Mipar. Ak nakupujete autodiely, mohli ste sa stretnúť aj so značkou Magneti Marelli, ktorá tiež patrí pod spoločnosť FCA.

Spoločnosť Fiat Chrysler bola založená koncom roku 2014, kedy došlo ku zlúčeniu značky Fiat a Chrysler do novej holdingovej spoločnosti. Hlavné sídlo spoločnosť FCA  môžeme nájsť v Holandsku.

Stop dieselovým motorom

FCA plánuje do roku 2021 skončiť s výrobou všetkých dieselových osobných automobilov značiek Alfa Romeo, Maserati a Jeep v Európe. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa sa  naftová technológia považuje za stále väčšiu výzvu, kvôli prísnym regulačným normám a klesajúcej dôležitosti u spotrebiteľov.

V júni 2018 spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles predstavila svoje plány, ktoré sa týkajú elektrifikácie vozidiel vyššie spomínaných značiek, Alfa Romeo, Maserati a Jeep. Náhrada pre vznetové motory, má byť v podobe elektrických vozidiel, plug-in hybridov či mild-hybridov.

Hybridné a elektrické vozidlá produkujú emisie v oveľa menšom množstve ako spaľovacie motory. Síce sa hovorí, že elektrické vozidlá so sebou prinášajú nulové emisie, ale to v skutočnosti nie je pravda. Elektrina pre pohon vozidiel sa musí niekde vyrábať, pričom vznikajú emisie, ktoré však regulujú elektrárne. Pri spaľovacích motoroch sa emisie vypúšťajú tam, kde sa vozidlo práve nachádza. Treba však podotknúť, že aj keby elektráreň pre výrobu elektriny používala hnedé uhlie, stále bude pohon na elektrinu „čistejší“ ako pri spaľovacích motoroch. Ak sa na výrobu elektriny použije veterná alebo vodná elektráreň, vozidlá s elektrickým pohonom budú mať ešte menší negatívny dopad na životné prostredie.

Práve preto sa spoločnosť FCA rozhodla pre možnosť využitia hybridných a elektrických vozidiel, do ktorých má do roku 2022 investovať 9 miliárd eur.

Nie je však jednoduché len tak nahradiť spaľovacie naftové motory elektrickými motormi, aj keď to predstavuje významný krok pre spoločnosť. Veľkou výzvou bude nájsť rovnováhu medzi vývojom a predajom vozidiel spotrebiteľom tak, aby sa zabránilo plytvaniu kapitálom.

Aj keď záujem o elektrické a hybridné vozidlá stúpa, pre spotrebiteľov nastáva problém s ich konečnou cenou. Niektoré štáty regulujú záujem o elektrické vozidlá dotáciami tak, aby sa zvyšoval dopyt po týchto autách, no aj tak je konečná cena ešte stále pre spotrebiteľa vysoká.

Nie je to však tým, že by si automobilky umelo navyšovali ceny elektrických vozidiel, aj keď vozidlo so spaľovacím motorom rovnakej triedy a kvality môžeme nájsť za oveľa nižšiu cenu. Hlavným dôvodom, prečo je cena elektrického vozidla oveľa vyššia sú práve batérie, ktorými je vozidlo vybavené.

Či plánovaná zmena nastala, uvidíme až o štyri roky a aj keď je tento plán celkom odvážny, prinesie veľa nových technológií do sveta motorizmu.

About the author

You may also like

3D tlač pneumatík: Budúcnosť ich výroby?

Automobilový priemysel prechádza revolučnou transformáciou vďaka dynamickému rozvoju