Nový automobil Citroën C4 Cactus má byť teraz hlavne za slušniaka a v ponuke značky má prevziať úlohu uvoľneného modelu C4. Ako fungujú riešenia, ktoré majú u Citroënu zaviesť novú, komfortnú éru? Ako potvrdzuje aj web https://auto.idnes.cz, tak inovovaný model Cactus dorazí na slovenský trh začiatkom marca tohto roku.
Cactus je pravdepodobne prvé auto v histórii, ktoré mení kategóriu, kam patrí. Doteraz to bol crossover, teda kríženec SUV s čímkoľvek, teraz je z neho klasický hatchback. Aspoň ho do tejto úlohy novo pasoval Citroën.
Silueta a proporcie sa nezmenili. Pretože, ale prišiel o charakteristické vonkajšie airbagy, je možno ešte menej neprehliadnuteľný. Výrazný tvár aktuálnych Citroën si však zachováva.
Cactus priváža nové technológie, ktoré majú komfort Citroën s konvenčným “oceľovým” podvozkom vylepšiť. Inovovaný model, tak predstavuje úpravy podvozku, sedačiek a konštrukcie, ktoré majú pohodlie a plavnosť Citroenu zachovať.
Pri prepracovaní vozidla došlo nielen k úpravám vzhľadu, ale aj k výrazným zmenám na mechanike. Zvonku je iných deväťdesiat percent dielov karosérie, skelet pod ňou sa dočkal v niektorých miestach zosilnenia, hlavne v oblasti podlahy. Interiér sa upravoval menej, ale výrazne prepracované sú sedadlá a napríklad aj stredový tunel.
U sedadiel bolo hlavnou úlohou odfiltrovať vibrácie a lepšie podopierať telo. Sedačky sú stále obrovské a pekné sú aj na pohľad. Nemajú však nijak výrazné bočné vedenie a nie sú tak vankúšovite mäkké ako doteraz. Výplň sa na posed zdá o niečo tuhšia, ale nie je to rozhodne nepohodlná, skôr naopak.
Pri facelifte Cactusu bola druhá z hlavných disciplín odhlučnenie. Auto má v čelnom skle špeciálnu protihlukovú fóliu, hrubšie zadné okno, viac odhlučňovacích materiálov v podlahe, prístrojovke a dverách. V záujme väčšieho ticha v kabíne sa upravili uchytenia predného pomocného rámu nápravy, na zadné zavesenie potom pridali špeciálne podložky pohlcujúce hluk. Auto vďaka tomu tiež nepôsobí za jazdy tak “tenkostenne” ako pôvodný kaktus.
Najdôležitejšou a najnáročnejšie úpravou bolo prepracovanie podvozku. Zmenilo sa nastavenie, upravená je kalibrácia riadenia a hlavne auto dostalo okrem nových pružín tiež unikátne tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi.
Celková koncepcia vozidla sa nezmenila. Na pomery crossoverov je kaktus skôr nižšie (aj keď má zvýšený podvozok), na klasický hatchback je zas vysoký. Na dĺžku má 4,16 metra, rázvor je 2,6 metra a kufor je 358 litrový. Je potrebné pripomenúť, že C4 stála na platforme pre väčšie modely Citroënu, a naopak kaktus je pravdepodobne najväčšie auto využívajúce platformu pre malé autá koncernu PSA. V kabíne je vzdušný, pravda, kvôli veľkým sedadlám vpredu majú vodič so spolujazdcom lakte vcelku blízko.
Kufor má vysokánskou nákladovú hranu, kočík alebo basu pív tam dostane len človek v kondícii. Na novo má kaktus pozdĺžne nastaviteľný volant. Preto, kto je zvyknutý sedávať viac vzpriamene, by uvítal, keby šiel zasunúť hlbšie do prístrojovky.
Skvelých je veľa odkladacích priestorov v interiéri. Sú veľké, a keď nie sú zatváracie, majú aspoň okraj, aby z nich veci neutiekli. Vo dverách sú obrovské vrecká, pred spolujazdcom veľká schránka s vekom. Nezostalo tak miesto na airbag, ten na strane spolujazdca je teda schovaný pod čalúnením stropu.
Veľkej kabíne pridá vzdušnosť presklená strecha. Chýba však roleta, pred slnkom tak chráni interiér špeciálna fólia. Nezabráni, ale zvedavým pohľadom z vedľa stojaceho autobusu.
A najväčšou novinkou v pohonnom reťazci je nový automat, plnohodnotná šesťstupňová automatická prevodovka od renomovaného japonského Aisin. Radí hladko a s benzínovým 110 koňovým trojvalcom si viac-menej dobre sadli.