Autonómne vozidlá Googlu sa nedávno zaplietli do troch nehôd

Autonómne vozidlá Googlu sa nedávno zaplietli do troch nehôd

- in Nesmie vám ujsť, Zaujímavosti
1231
Komentáre vypnuté na Autonómne vozidlá Googlu sa nedávno zaplietli do troch nehôd

Americký technologický gigant, Google, je známy tým, že neustále posúva hranice možných a predstaviteľných technológii dopredu. Jedným z jeho vynálezov je aj autonómne vozidlo, ktoré ku riadeniu vôbec nepotrebuje vodiča. Prototypy týchto vozidiel sa na kalifornských cestách premávajú už nejaký čas, a preto je zaujímavé sa pozrieť na to, ako sa im darilo v dodržiavaní bezpečnej jazdy.

Tri kolízie Google automobilu

Vyšetrovanie agentúry The Associated Press odhalilo, že ani automobil riadený technológiou a teda menej náchylný na ľudský umyl sa nedokáže úplne vyvarovať kolíziám. Tri zo 48 testovacích vozidiel sa od minulého septembra zaplietli do malých havárii. Treba však poznamenať, že tieto nehody boli minimálneho charakteru a nedošlo ku žiadnej ujme na zdraví šoférov či väčšej materiálnej škode. Ďalším dôležitým dodatkom je aj skutočnosť, že v dvoch z troch prípadoch sa nehoda stala počas riadenia ľudským šoférom. Hlbšia analýza teda odhalí, že situácia nie je až taká “zlá,” ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Celkové štatistiky

Riaditeľ samoriadiaceho programu v Google, Chris Urmson, po odhalení prezradil, že ich flotila testovacích vozidiel zaznamenala počas 1.7 milióna míľ a šesť rokov testovania iba 11 drobných nehôd. Podobne ako v predošlom prípade, aj tu išlo iba o jemný kontakt medzi automobilmi. Google aj ďalších päť technologických firiem testujúcich samoriadiace vozidlá sú povinní nahlásiť všetky, hoci aj tie najmenšie nehody, a tak sa tieto čísla môžu zdať vysoké. Pri porovnaní s národnými priemermi ich tieto čísla o niečo prekračujú, avšak existuje mnoho nenahlásených nehôd, ktoré uberajú z významnosti týchto štatistík.

Niektoré firmy nie sú ohľadom tejto nahlasovacej politiky nadšené. Google a Volkswagen navrhli, že by sa mali nahlasovať iba nehody spôsobené samotnou technológiu a nie vodičmi. Druhá menovaná firma taktiež navrhla stanoviť minimálnu čiastku škody spôsobenú pri nehode ako dolnú hranicu nahlasovacej povinnosti.  Ani jeden z návrhom však neprešiel komisiou a striktnosť pravidiel platí aj naďalej.

 image00

Nehody spôsobené mimo kontroly autonómneho vozidla

Kalifornské úrady sa zaoberajú ešte jednou zaujímavou štatistikou, a to či sú samotné samoriadiace vozidlá viacej náchylné na nehody nespôsobené vlastnou vinou. Predpokladom týchto hypotéz môžu byť napríklad nervóznejší vodiči v okolí automobilu, pretože pri interakcii s vozidlom na prechodoch alebo križovatkách chýba sociálny prvok, akým je napríklad očný kontakt. Vládny orgán DMV si ale zatiaľ tieto čísla necháva pre seba. V momente ich prepustenia bude zaujímavé si tieto čísla riadne preštudovať.

Každopádne, technológia autonómnych vozidiel už ušla veľký kus cesty a pomaly sa pripravuje na svoje dokončenie. Google by chcel samoriadiace autá dostať na cesty v roku 2017 (čo nie je tak ďaleko). S uvoľnením rúk a pozornosti vodičov zároveň nastáva otázka, čo s ušetreným časom. V Spojených Štátoch by to vďaka veľkej obľube športu mohlo byť práve tipovanie na výsledky obľúbených tímov, alebo venovanie sa rodine, či priateľom. Možnosti sú každopádne neobmezdné a vodiči určite niečo vymyslia.

About the author

You may also like

Komplexné porovnanie ATV a UTV štvorkoliek

Pri výbere terénneho vozidla často vznikne dilema, či