Ešte je to len pár týždňov, čo sme s veľkou slávou po niekoľkoročnom pôste privítali na slovenskom trhu novú Imprezu. Od minulej generácie, ale nie je sama, a tak jej príchod teraz završuje aj zvýšené XV. S ohľadom na neutíchajúcu módu crossoverov je jasné, že v zápase o priazeň zákazníkov bude práve XV jeden z kľúčových útočníkov v zostave Subaru vozidiel.
Pozrime sa na to, čím sa od seba odlišuje nová platforma SGP (Subaru Global Platform) a nová Impreza. V prvom rade je to pochopiteľne výška svetiel. Tá sa zastavila na rovnakej hodnote ako u minulej generácie, teda 220 mm, čo je medzi konkurenciou vysoko nadpriemerné číslo a spoločne s priecestným uhlom 21,6 ° a nájazdovými uhlami 18 ° resp. 29° vytvára predpoklad pre bezproblémové jazdy poľom aj po iných trasách.
Spoločne so štandardne dodávaným systémom X-Mode sa XV vie bez problémov dostať aj z takej šlamastiky, ako keď preklzávajú tri kolá a v zábere zostane len jediné. A je vcelku jedno, či je to na prednej alebo zadnej náprave.
XV sa od Imprezy však odlišuje aj v iných oblastiach. Zvonku si všimnete inak tvarovaných nárazníkov a tiež bočných prahov a lemov blatníkov, ktoré sú kryté čiernym plastom. Strechu crossoveru od výbavy Comfort potom zdobia strieborné lyžiny. Najvýraznejším poznávacím prvkom v interiéri je potom prešívanie oranžovou niťou, ktoré sa objavuje na sedadlách, vo dverách, na volante, palubnej doske, atď. Objem kufra sa medzigeneračne zväčšil skôr symbolicky o 5 litrov, na finálnych 385 litrov. Výrazne viac je, ale priestoru na zadnej lavici, kam sa bez problémov poskladá aj dospelý cestujúci.
Totožné už ale nie sú podvozkové diely, ako tomu bolo u minulej verzie, ale pre model XV boli konštruované s dôrazom na vyššiu odolnosť. Napríklad Impreza má nápravy z hliníka kvôli úspore hmotnosti, XV nie.
Už krátko po rozjazde si všimnete citeľne nižších vibrácií od motora i hlučnosti prevodovky, než tomu bolo naposledy. Tiež manuálne radenie virtuálnych prevodov CVT prevodovky je pocitovo plynulejšie, hoci na pokyny páčiek pod volantom reaguje možno o chlp pomalšie. Oproti Impreze je, ale citeľne iná kinematika pohybov karosérie. Pohyby volantom reagujú okamžite na zmenu smeru, XV sa predsa len málinko nakloní a zadok má väčšiu tendencie sa pri takých manévroch zotrvačnosťou viac zosunúť.
Paleta motorov naopak Imprezu verne kopíruje. Zákazníci sa tak chtiac-nechtiac musia uspokojiť s atmosfericky plnenými benzínovými motormi. Voľba pohonnej jednotky je jednoduchá: nepreplňovaná tisícšesťstovka, alebo dvojliter. Menší z nich ponúka 84 kW, objemnejší potom 115 kW, u ktorého došlo od minulej generácie k nárastu o 5 kW. Súčasne sa, ale mierne zvýšila hmotnosť auta aj kombinovaná spotreba zo 6,5 na 6,9 litra na 100 km. Je to daň za lepšie odhlučnenie, väčšiu bezpečnosť a výbavu. S dvojlitrom sa takisto spája pádla na radenie pod volantom, u šestnástky by ste ich hľadali márne.
Subaru zároveň poskytuje ku všetkým verziám záruku na 5 rokov alebo 200 tisíc kilometrov vrátane asistenčných služieb zdarma. Slovenské zastúpenie chce v tomto roku predať v tuzemsku 3-4krát viac “iksvéček” než Imprezy, teda okolo 150. . Informácie poskytol web autoroad.cz. Na rozdiel od iných európskych štátov tu totiž nefungujú ekonomické stimuly na nákup áut podľa normovanej spotreby alebo vypúšťaných emisií. Informácie poskytol web autoroad.cz