Aj keď skúsenosti z posledných rokov hovoria o čoraz kratších zasnežených obdobiach a nie tak častej potrebe používať zimné pneumatiky v mestskom prostredí, zákon predpisuje ich použitie na každom úseku so súvislou vrstvou snehu na vozovke. O nič menej nie je dôležitý fakt, že zimné pneumatiky sú dizajnované tak, aby poskytli čo najlepší výkon a zvýšili priľnavosť nielen na snehu, ale aj na mokrej alebo blatom pokrytej vozovke. Takýchto dní je počas zimných mesiacov neúrekom, aj keď absentuje sneženie.
Tajomstvo dobrého správania sa zimných pneumatík počas zhoršených podmienok spočíva v zmesi použitej na ich výrobu, ktorá sa vyznačuje vyšším obsahom oxidu kremičitého. Ďalším faktorom je špeciálny dezén obsahujúci množstvo zúbkov, čím sa zvyšuje povrch dotýkajúci sa vozovky, a tak prirodzene aj potrebná trakcia. Pokiaľ sú teploty pod hranicou 7°C, zimné pneumatiky sa menia na vodičovho najlepšieho pomocníka a výrazne znižujú riziko straty kontroly nad vozidlom. V nemalej miere treba zvážiť i kvalitu diskov. Či už si vyberiete oceľové disky alebo luxusnejšiu alternatívu, mali by ste staviť v prvom rade na ich originalitu. Tá zaručuje väčšiu pevnosť a životnosť.
Mnohí vodiči vlastnia 2 sady kolies – jednu so zimnými a druhú s letnými pneumatikami, čo im uľahčuje výmenu bez potreby návštevy servisu. Pokiaľ ste sa rozhodli investovať do novej sady pneumatík, nezabúdajte, že sa vždy kupujú v pároch a v ideálnom prípade aj vo štvorici. Tým sa zabezpečí optimálne správanie vozidla i za tých najagresívnejších podmienok. Zimné pneumatiky sa nikdy nesmú kombinovať s letnými, ani na nepoháňanej náprave. Takýto hazard môže spôsobiť nepredvídateľné správanie vozidla počas prudšieho vybočenia alebo brzdenia.
Po výmene za nové pneumatiky nezabúdajte ani na ich zabehnutie počas prvých 100 km. Hoci to i podmienky dovolia, neodporúča sa prekračovať rýchlosť 100 km/h, aby si pneumatiky „zvykli“ na vozovku. Pokiaľ pochádzate z oblastí s dlhými zimami a častýmm snežením, odporúča sa pouvažovať nad pneumatikami s hrotmi, ktoré poskytujú ešte lepšie vlastnosti na zasneženej vozovke, ale vyžadujú si aj dlhší interval na zabehnutie. Pri oboch typoch netreba zabúdať na ich rýchlostnú kategóriu, ktorá je často znížená oproti korešpondujúcim letným modelom. Pri výbere iste nezaškodí ani sledovať najnovšie testy zimných pneumatík 2014.
Nakoniec, po zime a výmene za letné pneumatiky, nezabudnite tie zimné označiť tak, aby ste vedeli, na ktorom kolese boli. Už drobnučké odchýlky v geometrii kolies, ktoré ani nemusia byť detegované meraním, spôsobujú určitý vzor vydratia pneumatík, a teda aj ich najlepšie vlastnosti práve na kolese, na ktorom boli zabehnuté.
Zdroj: coopertire.co.uk
Foto: pneumatiky.sk