Na trhu s diskami nájdete neuveriteľné množstvo najrôznejších modelov s najrôznejšími rozmermi. A to môže spôsobiť vrásky predovšetkým tým, ktorí majú s kúpou diskov čo dočinenia prvýkrát a údajom, ktoré uvádzajú výrobcovia, nerozumejú.
Každý disk má svoje vlastné označenie, ktoré obsahuje všetky dôležité údaje, ako je napríklad rozteč diskov či hodnota ET a podobne. V prípade alu diskov je vôbec prvým parametrom rozteč skrutiek, ktorými je disk k autu pripevnený. Rozteč diskov sa tiež udáva ako PCB. Rozteč diskov označuje priemer pomyselného kruhu nakresleného cez skrutky na disku. Veľkosť rozostupu sa udáva v milimetroch. Rozteč diskov však nenájdete v technickom preukaze, musíte ju odmerať.
Niektoré značky dokonca nemajú presnú rozteč, no používajú sa pri nich väčšie disky. Tie sa potom uchopujú prostredníctvom plávajúcich skrutiek, ktoré dokážu menšie rozdiely vo veľkosti diskov vyvážiť.
Hodnota ET
Ďalším údajom, ktorý na diskoch nájdete, je hodnota ET. Dá sa v podstate povedať, že je to vzdialenosť dosadacej plochy disku od pomyselnej roviny deliacej šírku disku na polovicu. Zjednodušene ide o to, ako veľmi koleso zapadne do blatníka. Čím je hodnota ET vyššia, tým bližšie bude disk k stredu auta a naopak. Čím je ET nižšie alebo dokonca aj záporné, bude viac vystupovať z auta.
Výrobca hodnotu ET určil z nejakého dôvodu, preto sa neoplatí nedodržiavať to. Ak úmyselne dáte hodnotu nižšiu o niekoľko centimetrov, majte na pamäti, že ramená, ložiská i ďalšie diela auta budú omnoho viac namáhané a môže dôjsť k ich deštrukcii.
Pri kúpe diskov by ste mali vedieť aj to, akú veľkosť a šírku diskov na vaše auto potrebujete. Našťastie tieto informácie nájdete v technickom preukaze každého vozidla.