Počujete to? Can-Am Spyder, troj-kolesový motocykel, sa hlási o slovo. Jazdci motocyklov by Vám povedali, že nespadá do ich kategórie a vodiči áut by zase tvrdili, že to zaručene nie je auto. Presne toto je zámer. Tak to má byť a najlepšie to vystihuje podstatu tohto moderného esa. V konečnom dôsledku ale ide o dopravný prostriedok, ktorý Vás veľmi expresne dopraví z bodu A do bodu B. Možno najvýstižnejšie by bolo, keby sme Can-Am Spyder prirovnali k snežnému skútru alebo vodným lyžiam, z ktorých niektoré vyzerajú dosť podobne ako táto trojkolka.
Riadenie je vybavené posilňovačom, preto zatáčajte opatrne. Spyder využíva jednoduchý nožný pedál na pravej strane vozidla, ktorý dokáže zastaviť všetky tri kolesá. Počítač určuje brzdnú silu a spoľahnúť sa môžete aj na ABS. Každý, kto si prvýkrát sadne na Spydera, zostáva v pomykove, pretože hľadá klasickú brzdnú páku. Spočiatku sa musíte vyrovnať so strachom, že stlačením brzdového pedála zablokuje zadnú pneumatiku. Takéto niečo tu skutočne nehrozí. Ak by ste sa chceli vybrať na takomto dopravnom prostriedku na dlhšiu cestu, je dobré sa s ním ešte pred tým spriateliť. Športové modely majú päť stupňovú manuálnu prevodovku, klasický typ má zase šesť stupňov prehadzovacích rýchlostí. Radenie funguje podobne ako na motorke alebo ATV. Spojkou je ručná páka na ľavej rukoväti riadidiel a riadiacou pákou nožný pedál na ľavej strane. Modely sú ponúkané aj s poloautomatickou prevodovkou. Zaradenie spiatočky je samozrejmosťou.
Pokiaľ milujete na motocykloch práve ich hravosť, tak tu musíte urobiť menšie ústupky. Motor Rotax V-Twin je dostatočný a vysoko výkonný. Výfuk tak trochu pripomína Harley, no nie je taký hlboký a hlasný. Can-Am trojkolka sa objavila už pred siedmimi rokmi, no dnes prichádza v novom šate, v kvalitnejšej verzii. Do roku 2014 vstupuje úplne nový RT model, ktorý využíva inline trojvalcový motor. Je potrebné naliať do neho troška viacej šťavy, no je i o niečo ťažší ako jeho starší predchodcovia. Tým, že konštruktéri docielili pomerne tichú a plynulú jazdu, je možné počas nej počúvať napríklad aj stereo.
V tejto trojkolke nájdete to, čo iným chýba – elektrické riadenie, zaťažené vyrovnávanie zadného odpruženia, tlmenie nárazov, režim ECO, vyhrievané držadlá, operadlá pre cestujúcich a v neposlednom rade unikátnu karosériu. Automatickú prevodovku určite ocenia aj jazdci s artritídou alebo syndrómom karpálneho tunela. Rádio s iPod vstupom a pripojiteľný “kufrík” určite oceníte na svojich menších či väčších výletoch. Toto elegantné eso s obľubou využívajú aj ženy, ktoré dosiaľ odmietali jazdu na motorkách každého druhu. Karoséria je prispôsobená aj lepšiemu prúdeniu vzduchu a pohodliu jazdca/spolujazdca.
So Spyderom Vás čaká vzrušujúca jazda, no zistite si, čo k jazde na tomto prostriedku potrebujete. Každý štát je iný. Niekde postačí klasický vodičský preukaz, no inde vyžadujú licencovanú spôsobilosť viesť motocykel. Väčšinou môžete na ňom jazdiť po absolvovaní písomného testu. V špeciálnych prípadoch Vám môžu zakázať jazdu v noci alebo na diaľnici.
Toto unikátne vozidlo, ktoré určite nie je samotár, Vám prinesie nezabudnuteľný zážitok z jazdy pod holým nebom. Dajte mu teda šancu získať si Vás.
Zdroj: motortrend.com
Foto: motortrend.com, masmoto.net