V moderných dieselových autách nájdeme jedno nečakané miesto, kde sa stretáva veda, technológia a… mikroskopická zoológia. Áno, reč je o kryte filtra pevných častíc, známom ako DPF (diesel particulate filter). Tento malý, ale zásadne dôležitý kus technológie sa stará o to, aby váš diesel nevyfukoval oblaky čierneho dymu, no viete, čo sa deje v jeho vnútri, keď sa zanedbá údržba? Pripravte sa na viaceré prekvapenia.
Čo sa usádza vo vnútri DPF filtra?
Predstavte si filter ako veľkú špongiu, ktorá zachytáva sadze a iné pevné častice z výfukových plynov. Pokiaľ ale vozidlo jazdí často na krátke vzdialenosti alebo v nízkych otáčkach, filter nemá šancu spustiť regeneráciu DPF – proces, pri ktorom vysoká teplota spáli nahromadené nečistoty. Namiesto toho sa v kryte usádza vrstva nečistôt, ktorá funguje ako „luxusný rezort“ pre mikroskopický život: baktérie odolné voči vysokým teplotám, mikroskopické huby, a dokonca aj stopy ťažkých kovov, ktorých prítomnosť výrazne ovplyvňuje výkon vášho motora.
Okrem biologických „návštevníkov“ sa vo filtri hromadí popol, olejové usadeniny a nečistoty zo spaľovania. Výsledkom je, že auto začne strácať výkon, zvyšuje sa spotreba paliva a motor varuje pred problémom.
Kedy treba filter vyčistiť?
Pravidelné čistenie DPF filtra by malo byť samozrejmosťou, najmä ak jazdíte po meste alebo na krátke vzdialenosti, kde regenerácia nemá šancu prebehnúť. Ale ako zistíte, že už je neskoro? Tu sú najčastejšie signály:
- Výrazne znížený výkon motora: Ak má auto problém „dýchať“, môže byť filter zanesenejší ako práčka po desiatich rokoch.
- Zvýšená spotreba paliva: Filter sa stáva neefektívnym a motor musí pracovať tvrdšie.
- Kontrolka DPF na palubnej doske: Ak svieti, je čas konať – čím skôr, tým lepšie.
Ako spustiť regeneráciu DPF?
Automobily s modernými DPF filtrami umožňujú tzv. pasívnu alebo aktívnu regeneráciu. Pasívna prebieha pri dlhších jazdách na diaľnici vo vyšších otáčkach, kde sa filter prirodzene vypaľuje. Ako spustiť aktívnu regeneráciu DPF? To dokáže buď riadiaca jednotka auta, alebo špecializovaný servis, kde za pomoci diagnostiky doslova vypália usadeniny vysokou teplotou. Ak to však zanedbáte príliš dlho, regenerácia už nemusí stačiť a budete musieť zvážiť repas DPF filtra.
Prečo je repas lepší ako nový filter?
Nový filter môže stáť stovky až tisíce eur. Naopak, efektívny repas DPF filtra zahŕňa profesionálne čistenie a obnovenie jeho plnej funkčnosti za zlomok ceny. Navyše, repasovaný filter má takmer rovnakú účinnosť ako nový.
Takže, nabudúce, keď budete na diaľnici, podržte vyššie otáčky a nechajte svoj filter „vydýchnuť“. A ak už to nestačí, dajte mu nový život cez repas.
Zdroj obrázka: fabrus/adobe.stock.com