Ak stále existovali pochybnosti o tom, že sa technologická prehliadka CES zmenila, aspoň čiastočne, na veľkú automobilovú show, spoločnosť Bridgestone poskytla odpoveď. V roku 2020 sa spoločnosť zaoberajúca sa pneumatikami zúčastňuje na CES prvýkrát, a preto prináša primeraný druh pokrokových pneumatík na odôvodnenie účasti. Bridgestone predstavuje na CES dva druhy technológie pneumatík: inteligentnú pneumatiku naplnenú senzormi a nápady pre pneumatiky bez vzduchu.
Bezvzduchové pneumatiky kombinujú behúň a koleso pneumatiky do jedinej vysokopevnostnej konštrukcie, ktorá odstraňuje akúkoľvek šancu na nafúknutie pneumatiky. Portfólio progresívnych pneumatík spoločnosti Bridgestone pokrýva škálu možných použití na zemi aj mimo nej.
Najjednoduchšie by sa dali použiť v komerčných flotilách a na osobnú dopravu, zatiaľ čo najodvážnejším konceptom je pneumatické a elastické riešenie pre pneumatiku a koleso, ktoré spoločnosť vyvíja pre lunárny rover, ktorý by sa mohol použiť na medzinárodnú misiu na prieskum vesmíru.
Pneumatika, ktorá komunikuje s vašim autom
V koncepcii je pripojených viac pneumatík. Ako dokázal test zimných pneumatík, niektorí vodiči dnes používajú pripojené pneumatiky ako súčasť systémov monitorovania tlaku v pneumatikách. Ale proaktívna inteligentná pneumatika, ktorú Bridgestone predvádza, môže urobiť oveľa viac, ako povedať, či pneumatika potrebuje nejaký vzduch.
Systém je navrhnutý tak, aby umožňoval tri vysoko technologické činnosti – snímanie, synchronizáciu a konanie – keď je spárovaný s kompatibilným pokročilým systémom asistencie vodiča (ďalej ADAS). Pneumatika môže snímať cestu a jej vlastný stav, potom tieto informácie odošle do automobilu, aby ich použila pri rozhodovaní o vlastnom riadení.
Dnešné systémy asistencie vodiča sú pre pneumatiky agnostické. Budú fungovať rovnako bez ohľadu na to, či má vozidlo letné, alebo najlepšie zimné pneumatiky, nové, alebo opotrebované pneumatiky. Dnešné systémy dokážu reagovať, keď pneumatika pošmykne, ale nová pripojená pneumatika spoločnosti Bridgestone má poskytnúť spoločnosti ADAS viac informácií, ktoré môžu lepšie predchádzať nehodám.
Dodatočné informácie pochádzajú z nového senzora vo vnútri pneumatiky, ktorý je prilepený k vnútornej stene pneumatiky. S každou rotáciou, keď táto časť pneumatiky príde do kontaktu so zemou, senzor zmeria deformáciu lepidla ako spôsob na merania napätia na pneumatike.
Táto informácia sa potom odošle do palubného systému, ktorý používa model „digitálneho dvojčaťa“ danej pneumatiky, a pomocou algoritmu Bridgestone, ktorý zahŕňa informácie o vlastnej pneumatike spoločnosti, premení merania namáhania na odhady opotrebenia. Vozidlo, ktoré používa tieto pripojené pneumatiky, potrebuje vo svojej pamäti iba jeden digitálny model a vytvára štyri príklady tohto modelu (jeden pre každú pneumatiku), aby bolo možné sledovať, čo sa deje v skutočnom svete. Auto by sa mohlo navrhnúť tak, aby mohlo použiť viacero pneumatík.
Príležitosť na zlepšenie cestnej komunikácie
Navyše, niektoré informácie ako je označenie pneumatík bolo možné odoslať aj mimo vozidla, ku ktorému je pneumatika pripojená. Senzor je dostatočne citlivý na to, aby zistil plytké výmoli, a podobné údaje by sa mohli poslať miestnemu ministerstvu dopravy, aby sa vytvorila mapa, na ktorej cestách by bolo potrebné čoskoro opraviť. Bridgestone však uviedol, že zatiaľ ešte nekomunikoval so žiadnou miestnou vládou o pridaní týchto údajov do systému smart mesta.