Znižujúca sa hladina motorového oleja bez zjavných príčin je pre motoristov výstrahou. Pri spozorovaní nadmernej spotreby oleja veľmi neváhajte a skočte na kontrolu do autoservisu. Ak budete tento problém ignorovať, môže prísť k zadretiu motora. Oprava zadretého motora je časovo a finančne náročná. Prevencia je vždy lacnejšia ako odstraňovanie následkov.
Príčiny spotreby motorového oleja a riešenie porúch
Najčastejšie príčiny, pre ktoré motor spotrebúva nadmerné množstvo oleja sú nasledovné:
Používanie nekvalitného oleja: Šetriť na motorovom oleji sa nevyplatí. Vždy kupujte značku oleja odporúčanú výrobcom vozidla.
Opotrebované valce, piesty a piestne krúžky: Pravidelné návštevy servisu a kontrola motora sa oplatí. V servise iste odhalia, že valce, piesty či krúžky spotrebúvajú nadmerne olej, pretože dochádza k vyššiemu spaľovaniu a súčiastky vymenia. V tomto prípade je tiež badať zvýšená spotreba paliva.
Zničené tesnenie drieku ventila: Nebezpečná porucha, kedy sa olej dostáva do spaľovacieho priestoru a začne dymiť. Tento prvok je nutné pri opotrebovaní ihneď vymeniť.
Opotrebované tesnenie výpuste: Pri výmene oleja je nutné meniť aj tesniaci krúžok na výpuste. Vytečený olej z motora je neklamný dôkaz, že výpust netesní.
Netesnosti olejovej vane: Nutná výmena tesnení ventilov horných krytov olejovej vane.
Zle vymenený olejový filter: Počas výmeny oleja sa menia aj olejové filtre, ktoré prepúšťajú olej v momente, kedy nie sú dosť zatiahnuté alebo sú zle nasadené. Výmenu oleja a filtrov realizujte precízne alebo zverte vozidlo do rúk odborníkov.
Úniky oleja cez iné netesnosti a praskliny: Badateľné je znečistenie v okolí motora. Príčinou môže byť aj zvýšený tlak oleja. Nevyhnutné je zistiť príčiny zvýšeného tlaku a kontrola olejovej vane.
Kedy sa nevyhnete oprave motora
Pretesnenie hlavy motora: Pretesnenie motora zapríčiňuje hromadenie vody v motorovom oleji a jeho nadmernú hladinu. Nutná je výmena tesnenie hlavy valcov.
Olej preniká do chladiacej súpravy: Motor sa začne prehrievať a v motorom oleji je badateľná pena. Neostáva vám nič iné, ako dať motor opraviť.
Prieniky oleja do katalyzátora: Ak pri odstavení vozidla spozorujete pod výfukom olejové škvrny, vinník je jasný – motorový olej prenikol do katalyzátora. Opäť je nutná oprava motora.
Náš tip: Pri spozorovaní spotreby motorového oleja nepodliehajte panike, ale si overte normálnu spotrebu oleja, čo je zväčša 0,5 l na 1000 km.