Nafta bola desaťročia kráľovnou cestnej dopravy. Vďaka účinnosti, výkonu a hustote dominovala ako druh paliva. Avšak s rastúcim tlakom na znižovanie emisií a uhlíkovej stopy sa karta obracia. Budúcnosť patrí palivám, ktoré sú šetrnejšie k planéte. Práve tie sa dnes vyvíjajú rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Otázka znie – je reálne, že na naftu čoskoro zabudneme?
Syntetické a biologické palivá ako prechodné riešenie
Nie všetci motoristi sú pripravení na prechod k elektromobilite. Z toho dôvodu sa čoraz viac pozornosti sústreďuje na tzv. drop-in palivá. Ide o palivá, ktoré možno natankovať do súčasných spaľovacích motorov bez úprav. Syntetické palivá, známe aj ako e-palivá, vznikajú chemickým spojením vodíka a CO₂. Výsledkom je palivo s takmer nulovou uhlíkovou stopou, ktoré sa už testuje v pretekárskych aj sériových vozidlách.
Popri syntetických variantoch napredujú biopalivá novej generácie, ktoré sa vyrábajú z odpadu, napríklad použitých olejov, drevnej štiepky či poľnohospodárskeho zvyškového materiálu. Na rozdiel od starších biopalív neohrozujú potravinový reťazec a ich emisná bilancia je podstatne priaznivejšia. Ich výhodou je aj to, že nevyžadujú nové čerpacie stanice, pretože stačí upraviť zloženie zmesi.
Vodík a elektrina ako čisté technológie s prekážkami
O vodíku sa hovorí ako o palive budúcnosti. Má výnimočnú energetickú hustotu a pri spaľovaní nevznikajú žiadne emisie, iba vodná para. Automobily na palivové články už existujú, ale čelia dvom zásadným problémom – vysokým nákladom a takmer neexistujúcej infraštruktúre. V niektorých krajinách sa budujú prvé vodíkové stanice. Zatiaľ je ich prínos viditeľný najmä pri ťažkých mechanizmoch, autobusoch a nákladných vozidlách.
Klasické elektromobily napájané batériami zaznamenali raketový rast. Sú ideálne do mestskej a prímestskej premávky. Ich ekologický prínos však závisí od zdroja elektrickej energie. Pokiaľ elektrina pochádza z uhlia, výhoda sa znižuje. Okrem toho riešia výrobcovia aj problém s recykláciou batérií a dostupnosťou kľúčových surovín, ako sú lítium a kobalt. Výskum sa preto sústreďuje na vývoj alternatívnych typov batérií a lepšie recyklačné metódy. Druhou stránkou nevýhod elektromobility je vysoká cena elektrických vozidiel, ku ktorým nenájdete ani lacné pneumatiky či nepredražené hliníkové disky.
Nafta ešte nepovedala svoje posledné slovo
Zabudnúť na naftu zo dňa na deň nie je reálne. V mnohých sektoroch, ako sú stavebné stroje, poľnohospodárska technika či kamiónová doprava, bude ešte roky dôležitá. Na druhej strane, podiel nafty na trhu klesá. Štáty zvyšujú daňové zaťaženie, zavádzajú zákazy vjazdu do centier miest a automobilky oznamujú dátumy úplného konca výroby naftových modelov.
Budúcnosť dopravy je už teraz jasná – bude kombináciou elektromobily v mestách, vodíka v logistike, syntetických palív pre klasické autá a biozdrojov v rozvojových regiónoch. Nafta zrejme nezmizne úplne ako nezmiznú z trhu ani pneumatiky kormoran, ale jej dominantná pozícia je nenávratne preč.
