V lete cestujeme autom oveľa častejšie ako v zime a následne zostáva auto na parkovisku stáť vystavené vysokým teplotám. Horúčavy škodia viacerým častiam vozidla, čo môže viesť k poruche alebo trvalému poškodeniu. Aby ste minimalizovali škody a udržali svoje vozidlo v dobrom stave, je dôležité venovať pozornosť nasledujúcim častiam vozidla.
Chladiaci systém a pneumatiky
Vysoké letné teploty môžu pre váš automobil znamenať prehriatie motora, ktoré vedie k zadrhnutiu a bohužiaľ k veľmi drahej oprave. Teplo ovplyvňuje chladiaci systém vozidla, preto je dôležité pravidelne kontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny a uistiť sa, že chladiaci systém funguje správne.
Vysokým teplotám sú vystavené aj letné pneumatiky. Ak si k teplote pridáte aj nesprávny tlak v pneumatikách, extrémne zvyšujete riziko defektu alebo praskaniu behúňa. Preto venujte pozornosť tlaku pneumatík a investujte do snímačov tlaku, ak nie sú súčasťou výbavy automobilu. Optimálny tlak pneumatiky nielen chráni drahé či lacné pneumatiky, ale tiež zaisťuje priľnavosť k vozovke a znižuje riziko havárie.
Karoséria a batéria
Vysoké teploty môžu urýchliť proces chemickej reakcie v batérii, čo vedie k jej rýchlejšiemu vybitiu alebo dokonca k úplnému zlyhaniu. Pravidelná kontrola stavu batérie a jej údržba sú preto počas leta mimoriadne dôležité. Ak je batéria staršia, zvážte jej výmenu. Kapacitu batérie nechajte overiť v servise.
Slnečnému žiareniu je nadmerne vystavená karoséria. UV žiarenie ničí lak a spôsobuje vyblednutie farby. Oplatí sa kúpiť ochranu proti UV žiareniu vo forme voskov alebo auto zakrývať plachtou. Pravidelná aplikácia vosku chráni lak nielen pred slnečnými lúčmi, ale tiež inými poveternostnými vplyvmi.
Brzdový a palivový systém
Dokonca ani brzdy nie sú voči vysokým teplotám plne odolné. Brzdová kvapalina je hygroskopická, čo znamená, že pohlcuje vlhkosť. Vlhkosť v brzdovej kvapaline znižuje jej účinnosť a zvyšuje riziko zlyhania bŕzd. Pravidelná výmena brzdovej kvapaliny a kontrola stavu bŕzd sú preto nevyhnutné. Letné horúčavy vedú aj k vzniku pary v palivovom systéme. Para v palivovom systéme za istých okolností spôsobuje problém s motorom. Pravidelne nechajte skontrolovať palivové čerpadlo a filtre.
Interiér vozidla
Ani interiér vozidla nie je v lete o nič menej namáhaný ako vonkajšie časti. Najčastejšie dochádza k praskaniu plastových častí palubnej dosky. Blednú poťahy v aute a popraskať môže aj volant. Vnútro auta okrem plachty alebo garážovania ochránia slnečné clony a ošetrenie interiéru špeciálnymi prípravkami.
Autor: Gabriela Kudláčová